Michel Barzin à Bruxelles

dimanche 3 juillet 2011

Michel Barzin expose à La galerie Albert DUMONT

du 3 juin au 3 juillet 2011

JPEG

Albert Dumont
présente des œuvres de/​stelt werken voor van
MICHEL BARZIN

Ver­nissage
jeudi/​donderdag 02.06.2011 - 18 :00 > 22 :00
Exposition/​tentoonstelling 03.07.2011
Je/​Do 13 :30 > 20 :00,
Ve/​Vr - Sa/​Za - Di/​Zo 13 :30 > 19 :00
Fermé/​gesloten 12.06 (Pentecôte/​Pinksteren)

Michel Barzin beweegt zich in helder water. Hij sug­ge­reert de bezorgde wan­delaar zich langzaam te haasten, de fri­sheid van de nieuwe dag. In de dorps­school waar de speel­plaats de allures aan­neemt van een klooster, ont­loopt Barzin de val van de herhaling, de aan­vaarding of de onder­werping aan de ver­plich­tingen van de conventie, en dat met een onwan­kelbare energie, ver­beelding en vri­jheid. Want verhangen aan de !anken van de Ardense heuvels – tot op het punt van de medi­tatie – is hij ont­van­kelijk voor de ziel van de dingen, de natuur en de mensen. Het is met open armen dat hij zich over­geeft aan zijn ins­pi­re­rende rea­liteit. Beginnen is een jube­lende bezi­gheid ; de trans­for­matie, zoals bij brood, een noodzaak ; de voors­tellen van lezing, op maat van de gebruikte techniek, zijn veel­vuldig. Een poë­tisch onderzoek dat aan iedereen wordt aan­ge­boden. A.D.

Nageur en eaux claires, Michel Barzin suggère au pro­meneur sou­cieux de se hâter len­tement, la fraî­cheur d’un quo­tidien renouvelé. Dans l’école du village où la cour de récréation prend des allures de cloître, l’homme déjoue avec une énergie, un ima­gi­naire et une liberté indé­fec­tibles, le piège de la répé­tition, de l’installation ou de la sou­mission aux injonc­tions de la convention. Parce qu’accroché – et jusqu’au recueillement – aux !ancs de sa colline arden­naise, il n’en est que plus réceptif à l’âme des choses, de la nature, des gens. Alors, c’est à bras le corps qu’il se donne à ces réa­lités ins­pi­rantes. La mise en chantier est jubi­la­toire ; la trans­for­mation une nécessité comme celle de pain ; les pro­po­si­tions de lecture, à l’aune des tech­niques uti­lisées, mul­tiples. Une inves­ti­gation poé­tique offerte à chacun. A.D.